O brněnské Digitální akademii očima jedné z účastnic.
Spravovala obec Březina na Brněnsku, ale v posledních komunálních volbách už nekandidovala. Potřebuje totiž nové výzvy a chce v práci opět denně používat cizí jazyky. Představujeme Martinu Burjanovou, studentku Digitální akademie v Brně.
Vystudovala politologii a hospodářskou politiku a poslední čtyři roky byla místostarostkou obce Březina. Psala žádosti o dotace, organizovala odbahnění rybníka, sázení stromků dětmi a mnoho dalšího. Místostarostkou se stala, když jejímu mladšímu dítěti byly čtyři měsíce. Sama říká: „Byly to velmi intenzivní čtyři roky. Myslím si, že ženy do politiky patří a že by jich tam mělo být víc. V politice jde o rozdělování peněz, když ženy nebudou u stolu, kde se veřejné peníze rozdělují, tak bude málo peněz na dětská hřiště, školky, platy učitelek a zdravotních sester, na terénní pracovníky sociální péče atd., protože to jsou oblasti bližší spíše ženám než mužům.“
Jednou nohou v IT pracovala vlastně vždy. Živila ji holandština ve velkých nadnárodních firmách v odvětví technické podpory, pracovala s databázemi, nastavovala interní aplikace. Na rodičovské s prvním dítětem se naučila dělat webové stránky a e-shopy. „Pro mě je IT jako řešení hlavolamů. Hledáme nastavení nebo správné příkazy v programovacím jazyce, aby počítač dělal, co po něm chceme. Mým cílem je v Digitální akademii získat technické znalosti, abych s daty uměla pracovat sofistikovanými metodami,“ přibližuje Martina.
Na kurzu Digitální akademie se podle ní sešlo opravdu pestré spektrum účastnic. Ženy, které jsou v odlišných životních fázích – některé po rodičovské, jiné zatím v IT nepracují a doplňují si znalosti, a na kurzu jsou také studentky vysokých škol, které chtějí zlepšit své uplatnění na trhu práce. Sama Martina patří k těm, které mají zrovna po rodičovské „dovolené“
A není to zrovna lehké. Na začátku musela Martina především dobře zvládnout organizaci svého času – naplánovat hlídání a předávání dětí. V tom jí dost pomáhá její muž nebo paní na hlídání. Všechny matky jsou velmi dobré time-managerky, pokud něco chcete dělat, musíte si najít čas pro sebe . Posledních 6 let pro své děti hledala hlídání na pár hodin denně, aby mohla pracovat. V té době velkou část výdělku platila chůvě. „Kdyby byly služby péče o dítě dotované státem a místně dostupnější, mohlo by více žen udržovat kontakt se svou profesí nebo se učit nové věci. Dnes české ženy na rodičovské ztrácejí profesionální kvalifikaci,“ dodává Martina.
Sama si po mateřské zvolila, že bude mít do konce roku studijní volno a bude se snažit naučit co nejvíc. Lektoři studentky zásobují domácími úkoly a tak své dceři, která chodí do první třídy, říkala, že také dělá domácí úkoly, protože stejně jako ona chodí do školy. Dělat domácí úkoly je jako luštit hlavolamy, takže čím víc, tím líp; je to dobře využitý čas.
Aktuálně se studentky Digitální akademie naučily například spojovat obrovské tabulky s velkým množstvím dat a dolovat z nich informace, které potřebují. Naučily se také data vizualizovat, kreslit perfektní grafy, pročistit data, udělat datový model, zkoumat korelace a závislosti veličin. Z programování mají za sebou aktuálně SQL, Power BI, R, pokročilý Excel a začínají s Pythonem.
V Digitální akademii dělají dvojice projekty. Martina si se svou parťačkou zvolila za téma, i díky svým zkušenostem, webovou stránku, na které se budou dát najít všechny typy předškolní péče, tj. školky, lesní školky, mikrojesle, nebo dětské skupiny. V nejlepším případě by se data na stránce měla automaticky aktualizovat. „Pro každý typ předškolní péče platí jiná pravidla, jsou v různých oficiálních registrech, ale nikde se nedají najít všechny dohromady. Cílem je dát rodičům lepší přehled o možnostech předškolní péče a zároveň zpopularizovat jejich nové formy jako jsou dětské skupiny a mikrojesle,“ upřesňuje studentka Digitální akademie závěrečný projekt.
Sama Martina se totiž angažovala v lesní školce Lesinka v Ochozi u Brna a vytáhla ji z červených čísel. Spoluzakládala dětskou skupinu Vlaštovičky ve Křtinách. O různých typech předškolní péče toho ví dost a zná také důvody, pro které rodiče hledají jiné než obecní školky
„Řekla bych, že spousta matek v průběhu rodičovské řeší, jakou budou po jejím skončení dělat práci. Hodně žen práci z různých důvodů změní. Chtěla bych apelovat na tyto ženy-matky, aby své uplatnění hledaly v IT. Je to práce dobře finančně ohodnocená, takže se vyplatí i částečný úvazek. Lidí v IT je permanentní nedostatek, dá se dělat odkudkoliv, je potřeba jen počítač. Ženy na rodičovské často ztrácejí sebevědomí. A tak bych jen vzkázala: Ženy, pokud máte na počítače trochu buňky, najděte si nějaký kurz, něco se naučte a najděte si práci v IT. Zvládnete to,“ vyzývá bývala místostarostka.