Informatika má potenciál bavit děti od předškolního věku až po vysokou.
Byla to jízda.
V říjnu jsme byli součástí EU Code Week 2017, dvoutýdenního programovacího maratonu, který se – jak již sám název napovídá – koná po celé Evropě.
Tým organizátorů a lektorů Czechitas připravil mezi 7. až 22. říjnem bohatý program, jehož cílem bylo prostřednictvím praktických workshopů přitáhnout a inspirovat více dětí a dospívajících k tématu IT.
V Brně jsme s partnerem SAP připravili dílny pro celkem 63 dětí a učili je programovat ve Scratchi. Dospělé jsme seznámili se základy grafiky či tvorby webu. A neuvěřitelně nás to bavilo.
V Praze jsme ve 20 devadesáti minutových kódovacích dílnách pro děti představovali základy programování v různých nástrojích. Programovali se roboti, oranžový kocour ve Scratchi i KODU. Z celé akce pořádané v Městské knihovně v Praze máme spoustu fotek, z nichž čiší čistá dětská radost.
Nejlepší na tom všem je jedna věc – spolu s námi se do akce zapojilo 313 dětí (z toho 122 dívek), 115 dospělých a jedno mimino. Tahle skvělá čísla značí mimo jiné to, že děti i jejich rodiče mají zájem o vzdělávání na poli digitálního světa. Informatika má potenciál bavit děti od předškolního věku až po vysokou. Jde jen o to vymyslet správnou formu, jak digitální schopnosti jednadvacátého století nové generaci předávat. Protože upřímně – psaním kódu do poznámkového bloku ani tvorbou prezentací dnešní mládež neoslovíme.
Kde je tedy zakopán pes a proč úroveň digitální gramotnosti dětí z českých škol nepřevyšuje ostatní evropské státy?
Aprobovanost učitelů informatiky se u základních škol pohybuje pod 50 %, středoškoláci či studenti vyšších odborných škol pak mají až 80 % aprobovaných vyučujících. Kromě vhodné kvalifikace pak na školách často schází adekvátní technika. Stroje zastarávají a nová technika je často nesystematicky nakupována – buď podle dotačních programů, nebo dle lobby distributorů, což je vidět mimo jiné na boomu interaktivních tabulí. Jsou na mnoha školách k vidění v každé učebně. Umějí je ale pedagogové využívat skutečně efektivně?
Aktivních učitelů, kteří vyhledávají nové způsoby, jak děti zaujmout, je na školách spousta. Ale v celkovém množství jde jen o malý zlomek. Na změny výukových osnov není úplně čas. Je potřeba dát dohromady všechny aktivity, které fungují v rámci neformálního vzdělávání, a přitáhnout děti k programování trochu jinak.
Motivujme děti, aby se o programování zajímaly. EU Code Week je jen malým zlomkem aktivit, které by se v této oblasti daly podniknout. Pojďme vytvořit nové zájmové kroužky, programovací dílny nebo IT tábory a buďme na ty malé geeky hrdí. Bez znalosti základních principů programování se totiž už ve světě neobejdou.