Tipy, co ti při přípravě pomůžou: metoda druhých očí a podívat se „za oponu“.
Hledání práce není jednoduchá věc. Vybrat si správného zaměstnavatele, s tou správnou firemní kulturou a hodnotami, může trvat dlouho. Investuj do toho ale čas, protože se ti to vyplatí.
Minule jsme se podívali na to, jak komunikovat s náborářem před pohovorem. A nyní zjistíš, jak se připravit na otázky, které můžeš čekat.
Na pohovor se připrav pomocí metody druhých očí
Každý si pokládá otázku „Na co se mě budou asi ptát?” a začíná googlovat. Ale právě zde leží recept k úspěchu, zkus se na to podívat očima firmy a uvidíš, že firma potřebuje zjistit:
- tvůj přístup (záměrně ho dávám na první místo),
- kompetence pro výkon práce,
- zda jsi „culture fit”, tzn. jestli zapadáš do firemní kultury a sdílíš stejné hodnoty jako firma a
- tvou motivaci.
A teď k těm otázkám. Každá pozice vyžaduje určité kompetence a zodpovědnosti. Pokud se hlásíš třeba na pozici analytika, budou zkoušet tvoje analytické myšlení.
Samostatnou kapitolou je leadership, či management. U vedoucích pozic chtějí firmy vidět vizi, za kterou chce leader jít. Daleko více ověřují, jak kandidát firmu zná a vnímá. Často se ptají na styl řízení kolegů, který má být v souladu s firemní kulturou.
- Lukášův tip: Projdi si seznam hard i soft skills, které jsou potřebné pro typické IT pozice.
Jakého zaměstnavatele si mám vybrat?
Odpověď na tuto otázku by ještě před deseti, patnácti lety byla loterie. V dnešní době se každá firma prezentuje jako ta se skvělou firemní kulturou, dokonalou atmosférou a hodně z nich je samozřejmě také „leader v daném odvětví”.
Naštěstí je v dnešní době poměrně snadné se podívat „za oponu”. Existují portály jako Atmoskop či pro zahraničí Glassdoor, kde si můžeš přečíst konkrétní zkušenosti zaměstnanců nebo Cocuma, kde si zase prohlédneš firemní kulturu.
- Lukášův tip: Podívej se, jak to vypadá třeba v Czechitas.
Ale tím to stále nekončí. Pokud chceš vidět realitu a nechceš se spoléhat na recenze, tak si stačí vybrat několik zaměstnavatelů, kteří se ti líbí, podívat se na svůj Linkedin, zda někoho, kdo tam pracuje, znáš a napsat mu zprávu. Nebo máš společného známého.
Pokud LinkedIn profil nemáš, tak doporučuji si ho založit. Velmi to usnadní hledání práce a taky se dostaneš blíž ke konkrétním firmám a jejich zaměstnancům. Máme pro tebe i kurz LinkedIn pro profesní tranzice.
- Lukášův tip: Zjisti, jak začít s LinkedInem.