Letní škola IT má stejně jako Czechitas už pět let a její myšlenka zůstává stále stejná.
Už 5 let středoškolačky ochutnávají porce ze světa informatiky
Adéla, účastnice kurzu v Brně: „Je tu dívčí spolupráce, a to je super. Kluci na některé věci moc kašlou, holky jsou zodpovědnější. Jsou tu holky, které to, co se tu dozvídáme, opravdu zajímá.“
Motto „Žádná otázka není hloupá. Jen ta, na kterou jste se nezeptaly“ je jedním z pravidel Letní školy IT, kterou pro holky ze středních škol organizujeme už pátým rokem.
Organizace Czechitas i Letní školy IT vznikly oficiálně skoro ve stejnou dobu před 5 lety. Hlavní myšlenka Letní školy IT pro holky ze středních škol byla ukázat jim možnosti informatiky ve věku, kdy se rozhodují, kam budou směřovat dál.
Letošní letní školy proběhly ve třech městech. V Praze, Brně a poprvé i v Ostravě. Zúčastnilo se jich více než 80 holek ve věku od 15 do 20 let.
Program letních škol je koncipován tak, aby v něm bylo od každého něco. Dalo by se říci, že jde o ochutnávku ze světa IT, ze které si účastnice vyberou, co by je nejvíce bavilo.
IT není jen programování
Lenka, účastnice kurzu v Ostravě: „Když sedím ve škole a koukám z okna, tak si přeju být všude jinde, jen ne ve škole. Když sedím v učebně, kde probíhá výuka Czechitas, nechce se mi z ní vůbec odejít.“
Program výuky byl ve všech třech městech podobný. Především se holky hned v neděli odpoledne sejdou někde venku v parku a s pomocí interaktivních her se seznámí. Znáte třeba otázkovou a běhací hru Co umíš? Právě tou se musely prokousat holky v Ostravě. Nejen, že se u toho hodně nasmály, ale hlavně se dozvěděly, kdo už vystupoval na divadle, kdo umí stojku nebo třeba kdo umí hrát na hudební nástroj.
Každý týden pak začínal Úvodem do IT a Úvodem do programování. I když šlo o teorii, probíhala výuka zábavnou formou.
Protože IT není jen programování, naučily se středoškolačky dalším oborům, jako je například vektorová grafika, kyberbezpečnost, nebo jak poznat Fake news na internetu. A to vše formou hry a interakce.
Exkurze do virtuálních světů i tančící roboti
Míšu, účastnici kurzu v Praze, zajímalo: „Jak jsou ti roboti naprogramováni? Reagují na tóny písně tak, že by se daly jejich pohyby zrychlit, nebo jde jen o následný sled pohybů za sebou v časových intervalech?“
Do programu letních škol patřilo také mnoho exkurzí. Ve všech městech se holky podívaly na univerzity a jejich fakulty zaměřené na informatiku. Pracovníci všech fakult je provedli po budovách a pozvali do specializovaných laboratoří.
Na Fakultě informatiky Masarykovy univerzity v Brně dívky navštívily Laboratoř interakce člověka s počítačem, kde vstoupily do virtuálního světa. Nejen, že se s velkou odvahou prošly po prkně nad propastí, ale také si zkusily namalovat pestrobarevné prostorové obrázky ve 3D prostředí či pomocí virtuálního obrazu cvičit drobnou motoriku prstů.
Na Fakultě informatiky a elektrotechniky VŠB v Ostravě se zase v Laboratoři virtuální reality prošly po nově postavené vile s bazénem plným krokodýlů. Vstoupily do krevního řečiště člověka a střílely pistolkami bakterie, které by mu mohly ublížit, nebo se prošly po virtuální laboratoři, kde si bez rizika mohly vzít do ruky třeba virus Eboly.
Na Fakultě informačních technologií ČVUT v Praze je v Laboratoři inteligentních vestavných systému přivítala skupina robotů, která jim ukázala svůj dokonale secvičený taneček na tóny písně Macarena. Také se ale dozvěděly, kde se dají podobní roboti využít v praxi a jak vlastně funguje jejich sestavování.
Dotek praxe je velmi důležitý
Na holky čekaly také velmi zajímavé exkurze v top IT firmách z jednotlivých měst.
Brno nabídlo návštěvu ve firmě Honeywell a vývojovém centrum SAP Labs Česká republika, která je dlouhodobým partnerem Czechitas.
V Ostravě na dívky udělala velký dojem exkurze ve společnosti Verizon. Především neobyčejná žena, Maria Butterworth (Associate Director Managed Service Operations), která dívkám vyprávěla svůj příběh, jak se dostala z pozice šéfkuchařky k manažerce ve významné IT firmě.
V Praze na holky navštívily firmu Nestlé, EY nebo Microsoft, kde je, kromě zajímavé exkurze, čekala grilovačka na střeše firmy. Virtuální realitu a mnoho dalších zážitků si dívky prožily ve společnosti Škoda AUTO DigiLab.
Po týdnu už holky umí s pomocí IT i zachraňovat životy
Lektor Michal dodává k principům svého vyučování: „To, že dívky nerozumí, co jim vykládám, znamená jen jedno – že to vykládám špatně.“
Významnou součástí programu letní školy byla také nejdříve výuka a pak tvorba projektů v programovacím jazyce JavaScript nebo na platformě Arduino.
Poslední den si účastnice, během několikahodinového hackathonu, připravily vlastní projekt. Ten pak na závěrečném galavečeru ještě ten den představily ostatním účastnicím, lektorům a třeba i rodičům, kteří byli na slavnostní zakončení pozváni. Jedním z nejzajímavějších projektů z minulých let připravovaný ve spolupráci se společností Škoda AUTO byl návrh čelenky, která měla, upozornit řidiče zvukovým signálem na pokles jeho hlavy a snížit tak pravděpodobnost, že usne při řízení a nejhorším případě přijde o život.
Holky z letní školy strach z IT nemají a nebojí se zeptat
Během všech aktivit se ukázalo, že se holky opravdu nebojí zeptat na cokoliv. Určitě k tomu přispěla pohoda na všech přednáškách i exkurzích, ale především jejich “hlad” po informacích. Holky ze středních škol totiž svět IT zajímá, baví, a už mu zatraceně dobře rozumí.
Chci zjistit více o Letní škole IT
Reportáž ze všech letních škol napsala pro Czechitas Magdaléna Sikorová z Píšuu.