Smysluplný dárek pod stromeček? Daruj vstupenku do světa IT.
Dárkové poukazy
Daruj vzdělání, které otevírá dveře do světa technologií. Daruj vánoční poukaz na kurz.
x
Hledáš smysluplný dárek? Daruj vzdělání, které otevírá dveře k novým příležitostem.
x

Manažerce AI transformace firmy utrhnou ruce. Je to povolání budoucnosti.

#
min

Hledáš práci, za kterou ti firmy utrhnou ruce, ale na programování se necítíš? Pojď zjistit víc o naší zbrusu nové cestě Manažerky AI transformace.

Hledáš práci, za kterou ti firmy utrhnou ruce, ale na programování se necítíš? Poslechni si nový díl Czechitas podcastu s Adamem Hankou a Zdeňkem Valutem, se kterými jsme vytvořili zbrusu nový kurz Manažerky AI transformace. Ta propojuje svět byznysu a technologií a pomáhá do firem zavádět umělou inteligenci. Proč bude tato pracovní pozice hrát ve firmách klíčovou roli? Jaké dovednosti jsou k tomu potřeba? A kolik si vlastně taková manažerka AI transformace po absolvování kurzu vydělá?

Podcast si můžeš poslechnout taky na Soundcloud nebo na Spotify.

Od nápadu k implementaci aneb jak firmy zavádějí AI a kdy to je zbytečné

Na co se holky ptaly na úvodním kurzu (Úvod do AI transformace) nejvíc? 

Adam: Nejvíc je zajímalo to, jakým způsobem využít umělou inteligenci v praxi. Ona obecně AI transformace, je téma kde v podstatě pomáháme firmám zavádět různý způsoby využívání umělý inteligence. Ale umělou inteligenci dneska může používat každý i ve svým běžným životě, protože s nástupem generativní umělé inteligence se s use case roztrhl pytel a nejčastější otázka potom byla  jakým způsobem to funguje s bezpečností, ale taky, jakým způsobem to funguje třeba s řízením projektů... Těch otázek byla celá řada. 

Zeptám se na tvojí praxi rovnou. Co zavádíš za AI do firem? 

Adam: Moje praxe je relativně různorodá. Já vedu v Creative Docku datovej a AI tým, takže mám cca 25 lidí v týmu, kteří se zabývají různýma věcma ohledně nejen umělý inteligence, ale datového engineeringu, data science a managementu risku. V posledních dvou letech pracujeme hodně s našimi klienty, ale zároveň i u nás, na různých optimalizacích interních i externích procesů. 

My se vlastně snažíme vyhledávat potenciál pro generativní umělou inteligenci. AI transformace v sobě obsahuje spoustu dílčích disciplín jako je change management, propojování různých kompetencí nebo i budování kompetencí ve firmách, procesní analýzy, optimalizace procesů. No a samozřejmě v neposlední řadě taky vývoj těch nástrojů pro umělou inteligenci. 

S čím za tebou takový klient přijde? Má jasnou představu, nebo jen chce naskočit na ten hype a říká si, že teď musí dělat s umělou inteligencí, i když vlastně ani neví, co přesně chce?

Adam: Spoustu našich klientů je velmi dobře připravených na využití umělé inteligence a ti už mají kolikrát i třeba nějaké velmi konkrétní představy o tom, kam by tu umělou inteligenci chtěli nasadit. Ale potom jsou samozřejmě klienti, který provázíme nasazováním AI od začátku do konce. To znamená od workshopů s bordem a mapování toho, jak to u nich v firmě vypadá, přes identifikaci těch správných use caseů, až po implementaci, předání, testování… Ale klidně taky vytváření AI mindsetu v rámci těch firem právě pro to, aby zaměstnanci potom dokázali sami nacházet co nejlepší potenciál pro využití AI. 

Zdeňku, tys kejval, když jsem mluvil o tom, že přichází klienti, kteří chtějí jenom “Zaveďte mi umělou inteligenci”. Setkáváš se s tímhle? 

Zdeněk: Je to tak. Za náma chodí klienti podobně, mají celkem jasnou představu, kam by chtěli umělou inteligenci implementovat, akorát se nám velice často stává, že tam není úplně nutný tu umělou inteligenci zavádět. Často stačí nějaká pouhá “hloupá automatizace” už stávajících procesů, případně propojení systémů, který do teďka spolu nekomunikovaly. Je to docela časté, řekl bych, že zhruba v 80 % případů jim řekneme “hele, tohle je skvělý, určitě to lze automatizovat, můžete to udělat pomocí umělé inteligence, ale v tenhle daný moment jdete vlastně s kanonem na vrabce a můžete to udělat úplně v pohodě za nižší náklady, řekněme po staru”. 

Kdyby sis měl vzpomenout z tvojí praxe, kde bylo to nasazení nejzajímavější, na co si vzpomeneš? Kde bylo nejefektivnější pro tu danou firmu co tím vyřešila? 

Zdeněk: Já vezmu jeden příklad, který je z těch difuzních modelů. To je líp představitelný. My jsme dneska schopni pro klienty vytvářet televizní reklamu v té kvalitě, ve který je to nutný, aniž bychom museli využívat reálnou produkci. To znamená nemít tu lokaci, herce a tak dále, vpodstatě si vytrénovat vlastní difuzní model. Ten máme uložený na vlastním hardwaru a tam je zakomponovaná nějaká stylizace a všechny parametry, které si domluvíme. A díky tomu jsme pak schopni velice pružně reagovat na poptávku ze strany klienta. Už nediskutujeme nad tím, jak to má vypadat, protože to už je tam daný. A pak jsme relativně rychle schopni vytvořit další a další pokračování těch reklam v televizní kvalitě, což je velice efektivní z pohledu úspory času a financí pro klienta. Takže třeba tohle je skvělá věc, kterou tady děláme. 

Dalo by se říct, kolik na tom ten klient může řádově ušetřit? 

Zdeněk:  Určitě. Je to zhruba 50 až 60 %, záleží na tom typu.

Ze zákulisí přípravy kurzu

Zeptám se vás obou. Jaká je vaše specializace v rámci kurzu Manažerky AI transformace?

Zdeněk: Já se zaměřuji hlavně na change management, na mapování procesů, to je core té naší služby. Je to dost podobné, co říkal Adam. Když někam přijdeme, tak se snažíme zmapovat, jak to v té firmě funguje a najít ta správná místa pro implementaci AI, tak, aby to nebylo jenom na sílu, samoúčelný. Tam, kde to má opravdu nějaký přínos. A s tím je hodně spojený právě ten change management..

A děláte i implementaci, nejen consulting. 

Zdeněk: Ano, děláme i implementaci jako takovou. Typicky jsou to často automatizace spojený právě s využitím jazykových modelů. 

A u tebe Adame, ty děláš něco jiného, nebo bys řekl, že to je podobné? 

Adam: Já jsem studoval matiku, informatiku, počítačový vědění, umělou inteligenci, takže pocházím z toho světa původně C++ programátorů a lidí, který to ještě implementovali. 

Programoval jsem některé z prvních implementací umělé inteligence na grafických kartách před dobrými deseti lety, ještě předtím, než přišly různé nástroje jako TensorFlow a podobně. Ale posledních pár let se věnuju spíš práci s klienty, práci na projektech. Change management jsem se samozřejmě musel v době umělý inteligence taky trochu naučit, ale nemám s ním desítky let zkušeností. Takže já si myslím, že moje role je tam spíš takový governance, přínos praktického využití, sdílení toho, co se nám povedlo a toho, co se nám třeba nepovedlo, protože i takových projektů je hodně, když se člověk pokouší dělat s něčím tak novým, jako je umělá inteligence. A mě to zajímá od EU AI Actu přes implementace, promptování, vyhodnocování efektivity nástrojů umělý inteligence. To je jeden z těch uhelných kamenů. 

My jsme minule na přípravné schůzce vedli se Zdeňkem debatu o tom, že k tomu možná každý přistupujeme trochu jinak. A to je pro mě motto toho kurzu. Tam přicházejí lektoři a konec konců i koučové, koučky a účastnice z různých oblastí, a my se tam snažíme poskytovat víc pohledů na věc. A to právě proto, že zavádění umělý inteligence je složitá, ale zároveň nová disciplína a nikdo nemáme jeden perfektní blueprint, který by řekl “když to uděláte takhle, tak to bude vždycky fungovat”. 

A shodnete se v rámci lidí, co připravují ten kurz, nebo tam dochází spíš k tomu, že se dohadujete “půjdeme tímhle nebo tamtím směrem”? 

Zdeněk: Já jsem zatím žádný velký rozpory nezaznamenal, ale určitě jsem viděl, že těch pohledů je tam víc. A myslím si, že účastnice z toho můžou extrémně profitovat. 

Adam: Jo, já rozhodně souhlasím. Bylo tam pár diskuzí, kdy jsme to řešili do detailu a já jsem se sám přistihl, když jsem pak jel domů po tom meetingu, že jsem nad tím docela přemýšlel v autě. Říkal jsem si, že je to vlastně docela dobrý nápad, že nad tímhle bychom mohli přemýšlet i my u nás. Už jenom ta samotná diskuze jak to připravujeme, nás obohatila nebo mě to donutilo nad tím přemýšlet. Takže já jsem za to strašně rád, že tam jsou různý typy lidí s různýma zkušenostma.

 To znamená, že ta příprava vás obohacuje i navzájem? Že to můžete potom využít i ve vaší praxi? 

Zdeněk: Obecně asi platí, že nejlepší způsob jak se něco naučit do hloubky, je vymyslet, jak to naučit někoho jinýho. Takže v tomhle nás to určitě obohacuje všechny. Ty debaty se skvělýma lidma při přípravě jsou vlastně tak dobrý, že už jsem si z toho i něco zase vzal zpátky pro to, jak fungujeme v Creative Docku. Takže já si myslím, že to je přínosné nejen pro účastnice, ale opravdu pro celý tým. 

Na co se zaměřujeme v kurzu Manažerky AI transformace

V jaké fázi se teď má ta příprava? Co už víte? Co můžete říct, že bude? Co naopak třeba nebude? Jak to vidíte? 

Adam: My teďka finišujeme rozložení následného kurzu. Teďka byl úvod do AI transformace. To je taková prerekvizita, takže teď nás čeká už ten plnohodnotnej kurz. A tam je to rozdělený na čtyři části. První je change management a AI transformace jako taková. Pak se budeme bavit o technických aspektech umělý inteligence. To je taky velice důležitý. Implementace a řízení projektů je číslo tři. A na závěr a to je to, co tady zmiňoval Adam, velice důležitá oblast - etika, bezpečnost, regulace a obecně komunikace celé té věci směrem do firmy a potažmo i ven. 

To jsou čtyři základní oblasti, které mezi sebe máme rozdělené. A těm se budeme věnovat. 

Začneme u tebe rovnou tím change managementem. Co se tam účastnice dozví? Co by měly umět po tom, co projdou tvým change managementem? 

Adam: První věc, kterou si absolventky odnesou je, že to není jenom o té technologii (ač se tak může na první pohled zdát), a že bude docházet k určitým změnám docela do hloubky v rámci nejen firmy jako takový, a procesů, ale třeba i firemní kultury, mindsetu. Že to je i o tom, jak se postavit k práci s umělou inteligencí. Často to může být pro někoho třeba útok na jeho ego, může to být nekomfortní, může se k tomu stavět nějakým způsobem negativně, protože je to neznámá věc, je to nový. Takže je to o tom správně nastavit proces změny a řídit ho skrze celou firmu, což je prostě práce s lidma a to nikdy není jednoduchý. Já se tam snažím představit nějaký frameworky a postupy, jak by se to správně mělo dělat, ukázat příklady z praxe, kdy se to povedlo, kdy se to nepovedlo, atd. 

A pak to volně navazuje na mapování procesů v té firmě, protože přece jenom řídit změnu někde, kde vlastně nevím, co se mi úplně děje pod rukama, není úplně ideální. 

Jak moc pracuješ v rámci change managementu s tím, že mnoho lidí si to představí jenom jako změnu procesů, ale ono je to i práce s psychologií, protože lidi jsou rezistentní ke změnám. Jak se s tímhle pracuje a bude to muset  umět i naše studentka? 

Adam: Já myslím, že jsi to úplně trefil. Je třeba zjistit, jak se k tomu ty lidi ve firmě staví, a pokud k tomu mají nějaký rezistentní přístup, tak proč? Zjistit tu motivaci. Někdo se může bát o práci, někdo prostě jenom chce dělat věci po staru, má rád tu rutinu. A my se snažíme tohle zjistit a následně odbourat tak, aby to směřovalo k tomu, aby lidi umělou inteligenci efektivně přijímali do svý práce a byly schopni s ní fungovat. Protože nejdůležitější, co máš v firmě jsou ty lidi. A ty jim dáváš nějaký nový nástroj, který zase má nějaký jiný rozměr, na který nejsou zvyklí a potřebuješ aby ho efektivně používali. 

A to je přístup právě change managementu. Ideálně aby se nestalo to, že po fázi nadšení se vrátí k tomu, jak to dělali po staru. Aby se nevytratila celá ta časová a potažmo i finanční investice. 

Jaká je tvoje zkušenost v rámci change managementu s tím, jak moc dobrý musí být ten nástroj, aby ho lidé přijali? Hodně se mluví v televizi o digitalizaci stavebního řízení, což mi přijde jako velmi podobný, když na úřad zavádíš něco, co by mělo zrychlit ty procesy.  Ale mám pocit, že ti úředníci jsou a priori proti tomu, protože se musí učit něco nového. Je tohle běžný stav ve firmách a je to skutečně o tom, že ten výsledný produkt je špatný? Anebo je to a priori o tom, že ti lidi tu změnu nechtějí, jak jsi říkal, že jsou vůči těm změnám rezistentní?

Adam: Já jsem mile překvapenej z toho, jak se obecně lidi ke změnám staví. My pracujeme i pro veřejnou správu, tam jsem čekal větší rigiditu, ale velice mě překvapilo, že tam ty lidi jsou opravdu naklonění tomu, že dostanou do ruky nástroj, který má potenciál jim pomoct. Na co si obecně stěžujou je, že nemají ten správnej support zevnitř firmy, to znamená prostor pro to, se s tím naučit, odbourat obavy a moci to efektivně využívat. Tam se může velice rychle dostavit zklamání z toho, že to třeba nedělá to, co je prezentovaný, to, co ta technologie slibuje. Vem si Excel. Excel je extrémně užitečný nástroj který má spoustu super funkcí. Na kolik procent to běžný uživatel využívá? 15, 20 maximálně a to už pokročilý. A tohle je dost podobné. Je potřeba mít správnou komunikaci uvnitř. Ujistit ty lidi, že něco mění a transformují. Že to je pro dobro věci a není to o tom, že bychom je chtěli nahradit nebo vyhodit. A ukázat jim na začátku, čemu to pomůže. 

A proto musíš “nakoupit” vlastně všechny úrovně té firmy. C-level, linijovej management, ale i exekutivce. 

Vybavíš si i nějakou firmu, kde díky efektivnímu nasazení umělé inteligence došlo skutečně k propouštění lidí? Jakože tam došlo k takové efektivizaci procesů, že třeba jedno oddělení šlo pryč? 

Adam: Zatím jsme se s tímhle nepotkali. Úplně upřímně, od nás z firmy nějaký lidi odešli. Ale bylo to ne proto, že bych najednou já přišel, zaklepal jim na rameno v pondělí ráno a říkám, hele, my už tě nepotřebujeme, protože máme Mid-journey, nebo nějaký jiný nástroj umělé inteligence. Bylo to proto, že ty lidi nechtěli naskočit na tu vizi, kterou my máme. Byl tady grafik, který říkal „Hele, kluci, já prostě chci dělat se svojí milovanou Figmou. Nechte mě bejt s Mid-journey a s dalšími difuzními nástroji” a podobně. Což se třeba neslučovalo s naší filozofií a úplně v pohodě jsme se rozešli, dali jsme mu doporučení někam jinam, bez problému našel práci. Ale je to o tom, že ty bys správně měl lidem uvolnit ruce od toho, co je nebaví, od té rutiny, od toho co je může na té práci paradoxně štvát. 

Adame, je to tak, že ty máš na starosti tu technickou stránku věci pochopil jsem to správně? 

Adam: Na začátku jsem říkal, že nemáme pevně danou jednu oblast, kterou bychom vždy řešili, ale dnes mám více informací o technických aspektech a vyhodnocování fungování umělé inteligence, včetně metrik. Můžeme se jemně ponořit i do matematického vyhodnocování, třeba kombinatoriky, kterou si někdo z gymplu pamatuje. Budeme se učit pracovat s nejistotou, protože svět umělé inteligence nabízí nespočet možností a člověk se v tom může ztratit. Ukážeme si, jak se v tom neztratit a přemýšlet o AI prakticky.

Ty jsi říkal, že tam bude trochu matiky, kombinatorika je taková středoškolská matika, bude tam i něco složitějšího, něco z vysokoškolský matiky?

Adam: Ne, určitě ne, to slibuju a přísahám jako jiskra jasná, že nic takového tam dávat nebudeme. 

Povinná výbava každé trasformátorky

Jaký technický znalosti by bylo ideální, aby ty dívky, který třeba budou chtít jít na ten dlouhodobý kurz, měly, nebo jaký předpoklady? 

Adam: Je dobrý mít trošku procesního nebo analytického myšlení. Potřebuju si nějakou věc, kterou dělám, rozložit na jednotlivý kroky. A to se může týkat úplně čehokoliv. Ve chvíli, kdy tys tady nastavoval věci na podcast, tak jsi nejdřív vydal mikrofony z kufru, pak je položil na stůl, pak jsi je zapojil do zásuvky, pak jsi to možná píchnul do počítače, podíval se v tom počítači, jestli funguje nahrávání, pak jsi z toho nahrál nějaký kus testovacího zvuku, pak sis to po sobě poslechl, jestli to funguje a pak jsi skočil pro Zdeňka, aby taky přišel. A tohle je popis procesu. Je to trochu zjednodušený, ale pokud dokážu aspoň takovýmhle způsobem rozepsat složitější věci na menší kroky, tak si myslím, že mám úplně dostatečný množství znalostí, který potřebuju. 

A když to tam náhodou nebude, tak se to jako společně naučíme, protože pro umělou inteligenci je důležitý, abychom dokázali identifikovat, v kterých částech toho procesu je nám nejužitečnější a ve kterých částech toho procesu chceme zanechat manuální práci nebo nějakou spolupráci člověka s počítačem, a ve kterých částech už to potom můžeme nechat celý jenom umělý inteligenci. 

Napadá tě v čem je používaná umělá inteligence špatně? 

Adam: Kolikrát stačí jenom napsat dvě apíčka a propojit je dohromady, aby si spolu povídaly systémy a žádnou umělou inteligenci k tomu vlastně nepotřebujete. A spoustu firem, který ještě nejsou připravený na zavádění umělé inteligence, protože nemají porovnaný svoje data, nebo nemají udělaný pořádek na svojich drivech a v dokumentech, chtějí zavádět umělou inteligenci rovnou bez toho, že by si nejdřív udělali ty první kroky digitalizace, která tady měla probíhat už posledních 15 let. 

Takže ona se nepoužívá špatně, mnohem častěji lidi nedokážou odhalit ten správný use case. 

Který firmy jsou, podle tebe Zdeňku, připravený na zavedení umělé inteligence? Adam říkal, že některý nejsou připravený, protože nemají ani vyřešenou digitalizaci. Můžeš říct, které odvětví je v tomhle nejdál, nebo který firmy se na vás nejčastěji obrací a má to smysl? 

Zdeněk: Já to nejsem schopný zobecnit, je to velice různý. Myslel jsem si, že v byznysu to bude o dost dál, než třeba ve veřejné správě. Velice mile mě překvapilo, jak na to nahlíží municipality města, pro které některé projekty taky děláme. Takže je to extrémně individuální. 

Člověk přijde na konzultace do banky, kde si myslí, že tam to musí mít jednoznačně v cajku, protože z objektivních důvodů tam musí řešit sekuritu, data a všechno ostatní. A ukáže se, že vlastně vůbec. A někde zase třeba v těch menších středních podnicích je často výhoda v tom, že oni nejsou tak rigidní a jsou schopni si tu věc uvědomit a relativně rychle jí dát do pořádku. Takže tam se s tím pracuje o dost líp. 

Adam: Já k tomu možná ještě dodám, že i firma, která nemá úplně vyčištěný data a má trochu maglajz v dokumentech, může umělou inteligenci nakonec využívat. Ale bude tam nutná přípravná fáze, která třeba způsobí, že projekt bude stát tolik, že to nakonec neprojde vrchním managementem.

A oni už si potom ani nerozeberou, že tady byly dva měsíce přípravy dat a potom dva měsíce implementace umělý inteligence. Oni si jenom řeknou, že ta AI je hrozně drahá. 

To znamená, že i ve chvíli, kdy tam dochází k identifikaci problému ze strany lidí, kteří ten projekt připravují, tak management už vůči tomu může být do určitý míry hluchý a vlastně tím promarní i příležitost se z toho něco naučit, poučit se. 

Vrátím se zpátky k technickým dovednostem. Co programování? Ty jsi původně programátor. Je to spojené i s kurzem? Jak moc důležitý bude tady tomu rozumět? 

Adam: Určitě to může pomoci, ale není to podmínka. Dnes máme spoustu nástrojů umělé inteligence a i když jsem programátor, před dvěma lety jsem po 15 letech s programováním skončil. Přesto si myslím, že mohu v implementaci AI hodně přispět, možná i víc, než kdybych se věnoval samotné technické stránce. To přenechávám našim data engineerům, data scientistům a AI expertům, kteří v tom často vynikají. AI transformace, i když je to buzzword, je z 70-80 % o lidech, procesech, schopnosti rozpoznat příležitosti, sestavit správný tým a vysvětlit managementu, že to má smysl. Pokud někdo přijde s elementárními znalostmi Pythonu nebo Node.js, určitě je v projektech využije – nemusíme vše řešit jen přes Custom GPT nebo ChatGPT, dá se pracovat s API a automatizací. Takže pokud umíte programovat, je to fajn. A pokud ne, není se čeho bát.

Jak moc důležité tam budou měkké vlastnosti, v porovnání k těm tvrdým znalostem a  technickým parametrům? 

Adam: Myslím si, že je mnohem víc lidí, kteří dělají change management, lidskou motivaci, stavění týmů, vyhodnocování a řízení projektů a já jsem možná jediný, kdo umí kódit z celého toho přípravného týmu. To je zajímavé v tom smyslu, že zavádíte umělou inteligenci, ale ty lidské vlastnosti jsou tam strašně důležité. 

Zdeněk: Je to tak, že název kurzu je Manažerka AI transformace. Z týmu, který to připravuje, je Adam jeden z mála lidí, co jsou programátoři. My tam máme informaci, že je to manažerská pozice. To znamená řízení lidí, dělání rozhodnutí na úrovni středního managementu a případně doporučení směrem nahoru. A to je přesně ono. Ty se potřebuješ orientovat v té problematice na více úrovních, nemusíš jít do detailu. Typicky programování - musíš vědět, co to pro tebe znamená ve firmě z bezpečnostního hlediska, z legislativního hlediska, směrem k lidem. Potřebuješ nutně využít tenhle model jako on-premise, aby byl u vás uzavřený a bezpečný? Nebo jsi v pohodě, že využiješ cloudový řešení a tak dále. Musíš umět napsat výběrový řízení pro dodavatele, který pak chceš pozvat, aby to pro tebe vyřešili. Musíš vědět, co to znamená po etické stránce směrem do firmy a jak to ovlivní strategii. To je manažerská role.

Není nutně potřeba umět programovat. Protože to pak za tebe doručí konkrétní exekutivec. 

Než se dostanu na konec, je ještě něco, na co jsem ohledně náplně kurzu zapomněl? 

Zdeněk: Já myslím, že jsme to probrali všechno. Řízení projektů byla třetí část. Poslední je etika, bezpečnost, právo. 

Co se bude probírat tam? 

Zdeněk:  V obecní rovině je třeba vědět, že je tady nějaká legislativa z Evropské unie, která tě může ovlivňovat nebo nemusí. Ty si vymyslíš nějaký case, který chceš implementovat do své firmy a musíš určit, do jaký rizikový skupiny to spadá. Musíš se o tom umět edukovaně bavit s vaším právním oddělením a posoudit to, co ti oni předkládají. Etika, to je o tom,  jestli chceš mít umělou inteligenci implementovanou do firmy z pohledu směrem k tvým zákazníkům. Někomu může vadit, že když někam volá, tak mu na call centru odpovídá, ač kvalitně, robot. A to je měkký faktor, který se nedá generalizovat, to musíš rozhodnout, posoudit ty. 

Jsou tam i další regulace, plus bezpečnost. A to je další věc. Některé firmy nechtějí, aby data, které jdou do cloudu, lítala např. mezikontinentálně. Tak si radši vezmou řešení, které je kompromisní, ale pořád dostačující a budou to mít uzavřené třeba v Azure, protože ta data jsou uskladněná v Německu. A s tím jsou v pohodě. 

Tohle jsou věci, které musíš znát, protože tě na té cestě čekají a budeš o nich muset rozhodnout.

Adam: Já když poslouchám Zdeňka, tak bych k tomu možná dodal jednu věc. V tomhle kurzu se účastnice naučí hovořit jazyky mnoha různých kmenů. 

Jo, já to právě tak cítím, že to je opravdu multidisciplinární obor, kde budou probírat věci ze všech stran. Vůbec to není tak úzce zaměřené jako dosud naše kurzy. 

Zdeněk: Je to tak. A v tom je to asi největší zábava. Vymyslet tohle všechno, správně to nakombinovat, všechny ingredience tak, aby to nakonec chutnalo nejen účastnicím, ale i nám. Protože kdyby nás to nebavilo, tak v tom nebudeme dobrý. 

Adam: Je to tak. Taky to máš 60 hodin, takže je to celkem dlouhá věc.

To jsem se chtěl zeptat, jak dlouho to bude trvat? 

Máme to na 60 hodin, což je celkem 12 týdnů. 

Zavádění AI není krátkodobý proces. Jaká bude role Manažerky AI transformace ve firmách?

A já musím dodat, že o ten kurz je obrovský zájem ze strany účastnic. Máme vyprodané všechny úvody a čekáme, že i ty dlouhodobé kurzy se budou velmi rychle plnit, protože právě úvod absolvuje hodně našich studentek. Pojďme dál, co když dostudují po těch 12 týdnech, tak co z nich bude?

Zdeněk: Manažerka AI transformace.

A co to vlastně znamená? 

Zdeněk: Tyto ženy se mohou uplatnit buď na straně klienta, kde budou partnerem při zavádění služeb spojených s umělou inteligencí, nebo mohou pracovat v konzultacích, třeba u nás nebo jinde, a provádět implementace přímo ve firmách, protože tyto znalosti budou mít.

Je možnost být v např. roli konzultanta, který není zaměstnancem firmy, ale pracuje na IČO pro více firem?

Zdeněk: Teoreticky si myslím, že to možný je, ale pro tyhle lidi na volný noze je typický, že jsou zaměřený na jednu tu oblast, ve který excelují. Proto si je najímáš externě, protože ty lidi nemáš interně a vlastně se ti nevyplatí někoho takového na dílčí věc najmout na full time. A my se budeme snažit doručit víc dimenzí celé té práce. 

Ale majitelé mohou vnímat zavádění AI jako krátkodobý proces, a ne jako dlouhodobý. 

Adam: No, tak to doufejme, že si majitelé časem převyknou. Protože kdyby to takhle vnímali, tak by to byla asi velká strategická chyba. My jsme extrémně na začátku.A když říkám na začátku tak tím myslím, že máme za sebou cca dva roky od toho, co jsme si všimli, že existuje nějaký GPT. A myslím si, že máme před sebou ještě desítky let, kdy budeme pořád prozkoumávat další a další use case. Tenhle kurz je takový odrazový můstek. 

Ale pokud se tomu chce někdo opravdu dlouhodobě věnovat, tak já vidím už teď v syllabu tolik důležitých pojmů, který se dají googlit nebo GPTovat, jak se dneska říká, že už jenom ten seznam názvů lekcí dokáže člověka posunout o velký kus dál. Já vždycky říkám, že kompetence je skill, knowledge a attitude = SKA. 

Knowledge se dá přidat relativně snadno, skill to už je trochu složitější, attitude to je postoj, to je něco, co si budujeme celý život. A pokud se vydá na cestu toho, že si bude budovat hlubokou znalost o tom, jak funguje umělá inteligence až do té oblasti, že se potom podívá na firmu a bude “cejtit v břiše”, co by se tady dalo ještě zoptimalizovat, tak si možná řekne, že tohle byl vlastně dobrý odrazový můstek. 

Existují už dnes ve firmách takové pozice a jsou obsazovány, nebo se očekává, že se objeví v budoucnu? Pokud ano, kdy?

Adam: Na základě mé zkušenosti bych řekl, že pokud by nám firmy na tenhle kurz poslaly aspoň pár svých lidí, práci s našimi klienty by nám to výrazně zjednodušilo. Firmy se snaží školit své interní zaměstnance, ale často se ukazuje, že jsou buď příliš specializovaní na jednu oblast, nebo mají slabiny v jiné. Například lidi, kteří se zaměřují na agilní transformace, mohou mít nedostatek znalostí o umělé inteligenci, a naopak lidi z inženýrského prostředí mohou mít problém s komunikací nebo vytvářením vzdělávacích programů.

Takže si myslím že to, co se v tomhle kurzu za 12 týdnů dokáží účastnice naučit, je to trochu přehledovýho charakteru. Dneska ve firmách takovou pozici zastávají dva až tři lidi, který se spolu musí hodně synchronizovat. Takže si myslím, že tohle je jedno z těch povolání budoucnosti a myslím si, že firmy velmi brzo začnou být lačný po lidech, který budou propojovat těchto několik světů dohromady. 

Teď, když se bavíme o AI transformátorce, tak to bude třeba jedna z x pozic, který budou pracovat s umělou inteligencí, jako dneska máme PPCčkáře, jako máme vlastně lidi na sítě…

Adam: Sociální sítě byly před deseti lety považovány za něco, co zvládne jeden člověk nebo sekretářka na půl úvazku. Postupně se ale staly hlavním komunikačním kanálem. Dneska je role člověka v sociálních médiích velmi specializovaná – máme odborníky na copywriting, digitální strategie, práci s influencery, PPCčkaře a optimalizaci. Takže tohle nevyhnutelně podle mě nastane i tady.  A někdo tomu všemu musí rozumět a musí tomu šéfovat. A jsme zase zpátky u manažerky AI transformace, nebo manažerky AI. 

Jak vás tak poslouchám, tak vy jste tu manažerku AI transformace dali spíš do HR oddělení, než do IT oddělení. Vidím to správně? 

Adam: Určitě ne do IT. Nikdy nikdy nikdy do IT. A já to říct můžu, protože z toho světa pocházím a není to dobrý nápad. 

Zdeněk: To jsem rád, žes to řekl první, že máš ten background a můžeš to potvrdit. My říkáme taky  ne, do IT ne. 

Adam: Úplně ideální umístění je přímo pod COO, potenciálně vyčlenit vlastní direktor místo v bordu nebo někde pod bordem. Anebo pod nějakýho chief strategy officera. To se samozřejmě bavíme o větších firmách, které mají tyhle pozice nějakým způsobem pojmenovaný. 

Takže jo, může patřit do HR. Pak je tam ale otázka síly mandátu, schopnosti ty věci prosazovat a schopnosti se včas a dostatečně rychle probouchat k managementu a mít nějaké zastání. Protože pokud to chcete pojmout opravdu zodpovědně, tak zavádění AI do firmy je velká změna, která prostupuje napříč celou tou firmou. Takže čím výš jste u bordu a čím větší tam máte zastání, tím líp se to dá dělat. 

Jak dlouho bude trvat, než všechny firmy přejdou na to, kde jsme teď na začátku? Slyšel jsem, že to potrvá 30 let.  Přišlo mi to jako poměrně dlouhý horizont, ale na druhou stranu se můžeme podívat na to, že některé firmy dodnes fungují na papírech a nemají zavedené digitální nástroje. 

Adam: Jak dlouho bude trvat než firmy přejdou na digitální procesy?Jak dlouho bude trvat než celá státní správa přejde na digitální procesy? V zásadě se tady můžeme bavit o hrozně dlouhém časovém horizontu. Otázka spíš zní, jestli ty firmy, které nepřejdou, budou na trhu tak dlouho, aby pak někdy za 20 let přešly. To je pro mě asi klíčové.

Zdeněk: To jsi řekl moc hezky. My už se tady nějakou dobu bavíme o tom, že by ve firmách měl být třeba nějaký chief digital officer nebo něco takového, digitalizace, furt se to skloňuje. A najednou je tady další krok, je tady umělá inteligence, která integruje strašně rychle, mění se ti to pod rukama. Já strašně nerad  v této oblasti cokoliv predikuju. Já nevím, co bude za půl roku, natož za nějakou dlouhou dobu. Spousta firem, jak už to říkal Adam, nemá zavedenou digitalizaci jako takovou, a my už se bavíme o dalším kroku.

Adam: Můžu anekdotickou zkušenost? Já jsem se teď pokoušel trochu zmapovat jak funguje výuka umělý inteligence na středních školách. A několik zástupců ředitelů nebo ředitelů gymplů mi řeklo, že čekají, co jim řeknou učitelé IT. A já jsem se úplně zhrozil. Vy nemáte učitele ZSV nebo psychologie nebo kohokoliv jinýho? To čekáte na toho jednoho půlúvazkovýho učitele IT, co učí děti používat Excel a Word? To je opravdu ta kompetence, který to chcete svěřit. A tuhle chybu dělají i firmy. Jenom z té školy je to příklad ad absurdum. Na některých to funguje skvěle, ale tenhle příklad trochu ukazuje, že my o tom velmi často smýšlíme úplně jinak. 

Dalo by se říct, že pokud se člověk na tuto pozici zaměří a bude se dál vzdělávat, je to směr, který má perspektivu do důchodu? Jak to vidíte v horizontu pěti, deseti nebo dvaceti let? Může to být nahrazeno nějakým novým trendem?

Adam: Change management tady vždycky byl a vždycky bude, lidská psychologie, lidská motivace, lidský obavy ze změny tady vždycky budou. Svět okolo nás zatím spíš exponenciálně zrychluje, technologie se rozvíjejí. Jestli je manažerka AI transformace pozice do důchodu to nevím, ale pokud se chcete naučit do firem zavádět nový procesy, nový nástroje a pochopit, proč tam vzniká rezistence, nebo jak těm lidem co nejvíc pomoct v tom, aby se to naučili, tak to třeba za deset let budete dělat s něčím jiným. 

Zdeněk: Já jednoznačně souhlasím. Já si taky netroufnu říct dopředu, jak to bude vypadat za deset let, ale to, co říkal Adam, to jednoznačně platí. Řízení té změny, ať už v jakékoliv formě je něco, s čím se firma musí potýkat a nějak to vyřešit. Už jenom z principu toho, jak funguje, jak roste a jak se chová v konkurenčním prostředí na trhu. Takže ty znalosti za mě budou uplatnitelný dlouhodobě. 

Jak byste vybrali kolegyni, které byste doporučili přihlásit se na tento kurz? Jaké vlastnosti by podle vás měla mít, aby byla ideální kandidátkou na roli dobré manažerky AI transformace? Přemýšleli jste o tom už v rámci vaší firmy? Máte v týmu někoho, kdo má vlastnosti, které by se pro tuto roli hodily?

Zdeněk: To je zajímavá otázka. Já se k tomuhle kurzu dostal, když jsme hledali lidi do firmy, kteří by uměli propojit technické znalosti s konzultačními dovednostmi. Buď jsme našli skvělé techniky bez zkušeností v konzultingu, nebo dobré konzultanty bez znalostí AI. Potřebuju někoho, kdo má obojí. Proto mě tenhle kurz láká a zajímá mě, jaké typy absolventek z něj vzejdou. Manažerská pozice vyžaduje vhodné osobnostní vlastnosti pro práci s lidmi, odolnost vůči stresu a hlavně nadšení. Potřebuju někoho, kdo má drive a ochotu učit se a adaptovat v rychle se vyvíjejícím světě.

Ty bys, Adame, měl nějakou kolegyni, kterou bys tam poslal? 

Adam: Souhlasím se Zdeňkem. Nejdůležitější je chtít. Pokud se vám při zmínce o umělé inteligenci nebo change managementu aspoň trochu rozsvítí v oku, je to dobrá kvalifikace. Stačí si přečíst syllabus a poslechnout si nás – pokud to pro vás dává smysl, máte vyhráno. Kurz je široký a každý si v něm najde něco svého. Neexistuje jeden konkrétní profil účastníka, protože každý přináší své zkušenosti. Já sám jsem se spoustu věcí naučil, když jsem deset let dobrovolničil v neziskovce. Takže vlastně všestranost je docela dobrá kvalifikace. 

A právě o té všestrannosti hovořila i naše CEO Senta Čermáková a zmínila, že i na juniorní pozici by tato role mohla nabídnout vyšší plat než jiné juniorní pozice, třeba v datech nebo testování. Souhlasíte s tím?

Zdeněk: Já bych s tím souhlasil minimálně v té úvodní části. Protože v téhle fázi lidi s touhle kvalifikací prostě nejsou. A bude po nich velká poptávka a to potlačí jejich cenu na trhu práce nahoru. 

Adam Hanka (vlevo), Zdeňek Valut (vpravo)

Celý rozhovor najdeš k poslechu na Soundcloud nebo na Spotify.

A pokud tě cesta Manažerky AI transformace se zaujala, mrkni na tady.

Kdo pro tebe napsal tento příběh?
Barbora Břusková
Marketing Coordinator

Czechitas Podcast

Příběhy, které vytvářejí ženy v IT - protože IT je budoucnost. I tvoje!

Zůstaňme v kontaktu

Odebírej náš měsíční newsletter, ve kterém se seznámíš s IT, najdeš inspirativní příběhy, novinky z oboru, ale i pozvánky na konference. Čas od času ti dohodíme slevu na vstup, zajímavé pracovní příležitosti nebo tipy, kde se dál vzdělávat. Buď v obraze!

Odebírej Newsletter