Nyní už chatbot vyřizuje zhruba 10 dotazů týdně a mladá programátorka se jej snaží stále vylepšovat.
Maria Šimůnková byla vybrána na celoevropský bootcamp digitálních dovedností a díky tomu naprogramovala chatbota, který pediatričce z Libčic nad Vltavou ušetřil čas s dotazy pacientů. Nyní se na ni obracejí další lékaři, kteří by chtěli jejího chatbota využít.
Matematika a informatika ji bavily odjakživa. Sama říká, že se jí někteří spolužáci dokonce smáli, že je jiná. „Já to tak neberu, protože oni se smějí i těm, kteří hodně čtou. Mě prostě baví matematika a nestydím se za to. Spolužáci to nemyslí špatně, je to jen takové neškodné pošťuchování,“ usmívá se šestnáctiletá Maria Šimůnková, absolventka pětidenního bootcampu od Microsoftu, která se ve svém volném čase věnuje baletu.
A jak její programovací zkušenosti začaly? Přihlásila se do stipendijního programu od společnosti Microsoft. Stačilo natočit dvouminutové video v angličtině o využití umělé inteligence a byla zařazena mezi 160 šikovných dívek z celé Evropy, které letěly do řeckých Atén na společné setkání. Zde na ni čekal nabitý program. Dívky se učily nejrůznější digitální dovednosti – nejen programování, ale také navrhování systémů nebo spolupráci v mezinárodním týmu. „Z workshopů jsem si odnesla daleko víc než jenom zkušenosti. Například si píšu s kamarádkou z Ázerbájdžánu, se kterou jsem se díky rozdělení do mezinárodních skupin seznámila,“ říká Maria.
Když se vrátila zpět do Čech, přemýšlela, jak nabité vědomosti proměnit v něco zajímavého, co zároveň uplatní i jako svoji středoškolskou odbornou činnost. Napadlo ji, že by mohla naprogramovat chatbota, který by zodpovídal dotazy pacientů na lékaře. Vytvořila dotazník, který rozeslala doktorům v okolí Havlíčkova Brodu a hledala někoho, kdo by byl ochotný spolupracovat.Nápad nakonec oslovil kamarádku její maminky – lékařku z Libčic nad Vltavou.
„Paní doktorce se nápad hrozně líbil a poskytla mi na začátek základní informace, které by měl robot umět. Striktně jsme se držely provozních dotazů, protože léčení je vždy na paní doktorce samotné. V podstatě šlo především o to, aby měla paní doktorka více času na svou práci a nemusela zodpovídat jednoduché dotazy pacientů,“ upřesňuje Maria.
Na počátku musela provést průzkum mezi pacienty i mezi doktory, aby zjistila, jaké dotazy jsou nejčastější a mohla pro ně připravit chatbota. Z výsledků bylo jasné, co musí chatbota naučit. Byly to zejména dotazy na to, co s sebou musí pacienti přinést za dokumenty na vyšetření, dotazy týkající se ordinační doby nebo otázky na poplatky za jednotlivé služby lékaře.
„Nejvíce lidé chtěli prostřednictvím chatbota sjednávat a rezervovat schůzky s doktorem. Propojení s rezervačním systémem by ale bylo technicky velmi náročné, a navíc jsem narazila na problém s ochranou osobních dat GDPR, proto jsem tuto funkci do chatbota neimplementovala,“ přibližuje svůj postup Maria.
Díky velkému množství vstupních dat z dotazníku chatbot vznikl na začátku roku a v únoru se začal testovat v lékařské praxi. „Ze začátku bylo nutné pacienty s facebookovým chatbotem naučit pracovat. Spustili jsme proto letáčkovou kampaň v ordinaci paní doktorky a postupně se dotazy začaly objevovat,“ doplňuje Maria. Nyní už chatbot vyřizuje zhruba 10 dotazů týdně a mladá programátorka se jej snaží stále vylepšovat. Minimálně jednou měsíčně zkontroluje výsledky odpovědí na dotazy pacientů a chatbota tak průběžně stále vylepšuje, i když chyby takřka nedělá. Svůj projekt bude Maria obhajovat v soutěži středoškolských odborných činností.
Zároveň je nadšená, že už se jí ozývají další lékaři, kteří by o podobnou službu měli zájem.
Sama doktorka je ráda, že Maria našla způsob, jak jí ulehčit práci. „Od chatbota jsme ani nečekali, že rapidně sníží počet dotazů do ordinace. Je to spíše rozšíření služeb ordinace pomocí moderního komunikačního nástroje. I kdyby chatbot měl pomoci jedné mamince trpící sociální fobií – což nemůže paní doktorka nijak zjistit – tak to má smysl,“ uzavírá Maria.