Smysluplný dárek pod stromeček? Daruj vstupenku do světa IT.
Dárkové poukazy

O Digitální akademii - očima účastnice

#
min

Probdělé noci, upozaděný partnerský život a pozitiva, co to všechno smáznou

Kateřina Brabcová se o Digitální akademii (DA) dozvěděla z facebookových stránek Czechitas. Hned jak si o události přečetla, zaujala ji a jakmile viděla brněnský kurz, začala se pídit po dalších informacích. Následovala první informační schůzka, po které již neváhala a věděla, že ty tři měsíce vzdělávání za to budou stát.

Chceš se přihlásit do Digitální akademie?

MRKNI NA OTEVŘENÉ REGISTRACE

Katka pracovala 11 let jako učitelka informatiky na střední škole, takže základy měla. Jejím hlavním cílem bylo vylepšit si znalosti práce s databázemi, dotazovací jazyk SQL, druhotným pak nezakrnět v algoritmizaci – programování v Pythonu. Třešničkou na dortu pro ni byla vizualizace dat.

Nyní už Katku čeká jen 200 sekund trvající prezentace jejího závěrečného projektu. Pro ten si vybrala vytvoření členského systému Czechitas, který bude sloužit pro přihlašování se na workshopy, výhledově bude trasovat cestu účastnice v rámci kurzů Czechitas. Na její projekt se můžeš podívat zde.

A jak byla Katka spokojená s průběhem II. běhu Digitální akademie? Zeptali jsme se na několik otázek.

Kolik jsi Digitální akademii celkem věnovala času?

Celá DA zabrala 11 týdnů času. Pravidelná výuka probíhala pondělky (běžela výuka datových nástrojů a webové analytiky, občas soft skills) a úterky (vždy SQL a po něm Python) po práci (cca od 17 do 21 hodin). Pak šest celodenních sobot bylo věnováno porůznu datovým nástrojům, marketingu a soft skills. Jeden jediný čtvrtek jsme se sešli nad datovou analytikou, kterou vyučovala Marienka Králová – dle mého soudu expertka na danou problematiku; škoda jen, že neměla více hodin a její výuka nebyla hned ze startu DA. V součtu max. 100 (60minutových) hodin výuky.

Brabcova Galavecer 1

Další čas zabrala domácí příprava, téměř pravidelné úkoly jsme měly do SQL a Pythonu, což mě bavilo a týdně jsem s nimi trávila cca 3 hodiny. Do dalších výukových bloků bylo úkolem např. nainstalovat si program na PC, připravit si účet v online prostředí atp. Rozhodně bych ocenila více úkolů a třeba i provázané (navazující) mezi jednotlivými bloky výuky a danými přednášejícími. Je to těžké na organizaci, ale dalo by to účastnicím jasný pohled na to, jak spolu věci souvisí. V součtu tedy max. 40 hodin.

Další čas navíc si vyžádala stáž ve firmě a práce na závěrečném projektu.

Jaká byla stáž ve firmě?

Součástí DA bylo odchodit 20—40 hodin na stáži ve firmě. Asi třetina holek měla štěstí a projekt dělaly s mentorem z firmy, kam chodily na stáž – zabily tak dvě mouchy jednou ranou. Zbylé 2/3 si v posledním měsíci splnily stáž a zároveň měly pravidelná setkání s mentorem, při kterých řešily posun projektu.

Na výběr byly brněnské (Dixons Carphone, Intelligent Technologies, Kiwi, Moravia IT, Proficio, TrendLucid) a pražské (Billigence, Medio) firmy. Stáže jsme si vybíraly v rámci odpoledního setkání zhruba v polovině běhu DA, ale jistotu volby jsme neměly. Měly jsme hodinu na to představit se firmám, a jakmile se setkala nabídka s poptávkou, tak si nás na stáž vzali. Já jsem chodila do Dixons Carphone a byla jsem moc spokojená – jasná domluva, předem dané 3 dny s osobami, které se nám věnovaly; zkusily jsme si pracovat na reálných úkolech, prošly jsme si přijímacím pohovorovým testem z MS Excel (u mě na 100 %, yupí ☺) a databází, maximálně se nám věnovali a byli moc milí. Pro mě i ostatní holky (3 jsme se tam zjevily) to byl velmi přínosně strávený čas. Na stáži jsem strávila cca 20 hodin.

Jaká se na kurzu sešla parta?

Výborná ☺. Za tu dobu se náš kolektiv stmelil, známe se jmény, trávíme spolu čas i mimo DA. Zhruba v polovině kurzu nás napadlo chodit po úterní výuce na pivo s lektory a kouči, což byl příjemně a neformálně strávený čas, ve kterém se naše přemýšlení nad závěrečnými projekty posunulo dál. 

Sešly jsme se různé typy holek, zběžně: maminky na mateřské, účetní z Tesca, administrativní pracovnice, studentky, holky na volné noze, učitelky, asistentky pedagoga, architektka, vedoucí e-learningu na VŠ, Češky i Slovenky. Ale jedno jsme měly společné: chtěly jsme se vzdělávat a nebavilo nás sedět doma na zadku.

Osobně jsem na (sebe)vzdělávání závislá. ☺ Je to nejlepší droga, kterou jsem zkusila. Vedlejším účinkem jsou probdělé noci, upozaděný partnerský život, ale pozitiva to vše smáznou.  

Splnila DA tvoje očekávání?

Ano i ne. Mrzí mě, že jsme měly méně hodin výuky než pražský běh, ale chápu, že oba dva běhy jsou piloty a Czechitas teprve hledají ten správný model, který bude fungovat. Dál mě mrzela nejasná provázanost mezi jednotlivými bloky – veškeré plánování vzdělávacích témat, jednotlivých lekcí a jejich provázanost napříč je čas, který na první pohled není vidět, ale při tvorbě vzdělávacího „oboru“ je nezbytný. Dělala jsem 11 let ve školství (učila jsem informatiku a programování na SŠ), takže do toho „trochu“ vidím. Zrovna v momentu plánování je potřeba, aby se skupina lektorů pravidelně scházela a vymyslela jednotlivé návaznosti, témata, téměř až „tematické plány“. Fakt to není sranda a z DA bylo vidět, že Czechity s tímto mají zatím malou zkušenost. Ale chybami se člověk učí, takže pro další běhy (aspoň podle slibů Czechitas z mailů) si z toho chtějí vzít ponaučení a zamakat na konceptu.

Jedno se jim totiž musí nechat – podobný model, který provazuje lidi z praxe, jejich know how, aktuálně používané programy, řešené zakázky + stáž ve firmě, to jsem tu ještě neviděla.

Ano, střední školy se o propojení vzdělávání s praxí snaží, byla jsem toho svědkem v předchozím zaměstnání, ale pro „dospělé“ lidi se, dle mých informací, takový typ kurzů nedělá. DA má potenciál, takže zamakat na konceptu a obsahu a bude to cajk. ☺

Co bys řekla jednou větou všem holkám, které o DA uvažují?

Ta, která si přečte tento článek, už uvažovat nebude a rovnou vyplní přihlášku. Fakt to stojí za to, otevřou se ti oči, mozek a dveře do firem. Chtěla jsem být u toho, a i přes drobné nedostatky nelituji stráveného času.

Kateřina Brabcová

Digitální akademie

Digitální akademie je projekt, který vznikl díky podpoře Google.org. Jedná se o tříměsíční intenzivní kurz, který vede k tomu, aby jeho absolventky mohly nastoupit na juniorní pozici v oblasti datové analýzy. Studium je určeno pro všechny ženy, které chtějí změnit kariéru a stát se datovými analytičkami. Digitální akademie je zakončena závěrečným on-line testem, zpracováním závěrečného projektu a jeho prezentací. Za absolvování Akademie získá účastnice certifikát, který bude její dovednosti v oblasti datové analytiky potvrzovat.

Na výše popsaném II. běhu Akademie spolupracovali s Czechitas společnosti: Billigence, Dixons Carphone CoE, Intelligent Technologies, Kiwi.com, Medio Interactive, Moravia, Proficio Marketing, TrendLucid. Tito partneři poskytli mentory a stáže pro účastnice kurzu a obecně pomáhali s průběhem celé DA, za což jim celý tým Czechitas mockrát děkuje.

Brabcova Galavecer 2
 
Kdo pro tebe napsal tento příběh?

Czechitas Podcast

Příběhy, které vytvářejí ženy v IT - protože IT je budoucnost. I tvoje!

Zůstaňme v kontaktu

Odebírej náš měsíční newsletter, ve kterém se seznámíš s IT, najdeš inspirativní příběhy, novinky z oboru, ale i pozvánky na konference. Čas od času ti dohodíme slevu na vstup, zajímavé pracovní příležitosti nebo tipy, kde se dál vzdělávat. Buď v obraze!

Odebírej Newsletter