Pro všechny IT nepolíbené, pro všechny nováčky v Czechitas – Czechití úvod do IT od Monči na mateřský
Ahoj,
trochu s odmlkou, ale jsem zpět. No jo, to tříměsíční ptáče mi dává občas zabrat. Ale jdeme na to! Minule jsme si vysvětlili ty nejzákladnější pojmy v IT.
A co všechno v IT můžete dělat? Pojďme se dnes podívat na základní rozdělení pozic, které v IT najdeš:
- buďto přímo vytváříš SW nástroje (např. vývoj, architektura, testování systému/softwaru/aplikace/webu...)
- nebo nástroje používáš (např. datový analytik, správce obsahu na webu např. WordPress, SEO...)
- a nebo se o tyto nástroje staráš (např. administrátor, správa systému/sítě...)
Konkrétně například můžete narazit na tyto pozice:
Architekt – navrhne kostru systému, aby víc systémů fungovalo dohromady (třeba si představte architekta pro dům, urbanistický plán města, přesně takhle komplexní je tato role). Podrobnější rozdělení najdete v článku u nás i zde.
Analytik – sbírá a analyzuje požadavky o systému (data), navrhuje, jak je zapracovat, rozumí, proč se ten systém dělá.
Programátor – programuje, tvoří software.
Webový vývojář – vyvíjí weby, jak už z názvu pozice lze vyčíst :)
Tester – hledá chyby v softwaru / ověřuje, že program dělá to, co má (existuje několik druhů testerů, jak jsem zmiňovala minule: manualní/automatický; ale i různé druhy testů: např. bezpečnostní – expert kontroluje, zda to program dělá dost bezpečně; nebo třeba výkonnostní – expert kontroluje, zda to program dělá dost rychle…).
Projektový manažer – plánuje, řídí a uzavírá projekt (např. v rámci agilního vývoje se setkáte s již zmiňovaným Scrum Masterem).
Produktový manažer – řídí produkt, jeho vývoj a strategii v souladu se zadáním (s klientem, trhem).
Databázový inženýr – stará se o bezpečné ukládání dat (používá nejvíce již zmiňovaný dotazovací jazyk SQL).
Datový analytik – sbírá a analyzuje data z trhu (např. o zákaznících), která následně pomohou při strategickém rozhodování v podniku.
Technical writer – má za úkol srozumitelně zmapovat, popsat a vysvětlit jednotlivé systémy, postupy, procesy u produktu (technické dokumentace, manuály...).
Technická podpora – dělí se často na 1st/2nd/3rd level support (podpora 1st level – sbírá požadavky zákazníků a snaží se je vyřešit nebo je posílá dál až na 3rd level – všechny specializovanější požadavky už vyřeší sám).
→ Asi takto:
(ano, neodpustím si alespoň jedno IT Crowdové videjko i v tomto článku :-) )
Administrátor – provoz a údržba IT infrastruktury/serverů/aplikací/sítí.
A nejlepší pozice je konzultant, to už máte v malíku konkrétní technologii a firmy vám platí za to, abyste jim radili, jak na to. No ideálka :-)
Tak co, zaujala vás nějaká pozice? Hlavně se toho nebojte a někde začněte. Na druhou stranu vám nebudu mazat med kolem pusy, není to procházka růžovou zahradou a IT rozhodně není pro všechny. Ale proč to nezkusit, když máme takový možnosti? Ať už na našich kurzech nebo pomocí jiných online i offline vzdělávacích zdrojů.
Jak se orientovat v nabídce našich kurzů a pro jaký směr se vlastně rozhodnout vám napíšu zase příště. Teď vypněte nás prosím, ať nebolí vás hlava :-)
- vaše Monča na mateřský