Lovebrand. Tak nás označil průzkum společnosti Behavio, kterého se zúčastnilo zhruba 1000 respondentů.
Podle jeho závěrů jsou Czechitas na prvním místě, pokud někdo uvažuje o tom jít na IT kurz. Obecně ale ve společnosti není moc velké povědomí o firmách, které vzdělávají na poli informačních technologií. Czechitas jsou sice nejznámější, ale lidé obecně neznají organizace, které v IT odvětví působí. Práci v IT přitom více než polovina žen vnímá pozitivně.
Jaká je jejich motivace? Asi nebude překvapením, že největším důvodem ke snaze změnit kariéru nebo zaměstnání je výše mzdy. Vysoké finanční ohodnocení si ženy často spojují s prací v informačních technologiích, což je správná linka. Programátoři, testeři nebo třeba datoví analytici mají po několika letech opravdu nadprůměrné příjmy. Koneckonců o tomto tématu píšeme například v tomto článku. Na druhém a třetím místě z hlediska změny oboru jsou lepší pracovní podmínky a zajímavější pracovní náplň. A co si ženy s IT nejvíce spojují? Především stabilitu. Pro největší počet z nich je to moderní obor a profese budoucnosti.
V posledních třech letech se ve volném čase pravidelně vzdělávalo 59 % žen. Čtvrtina si prohlubovala znalosti v práci s počítačem. Z našich kurzů je přitom nejžádanější podle průzkumu tvorba webových stránek. Naučit se kódovat stránky láká téměř polovinu dotazovaných. O naše kurzy je největší zájem především mezi studentkami a ženami na mateřské. Nějaký z nich by si vybraly přes tři čtvrtiny z nich.
Pro ženy, které o změně oboru uvažují, je důležité, aby v nové práci měly flexibilní místo výkonu práce (53 %) a možnost zkráceného úvazku (53 %). Třetina žen z této skupiny změnila práci před méně než dvěma roky. Ke změně oboru by je přesvědčily lepší peníze (66 %), lepší pracovní podmínky (45 %) a zajímavější náplň práce (44 %).
A jak jsou na tom jednotlivé skupiny navštěvující naše kurzy?
Studentky
Studentky se chtějí častěji rozvíjet a učit novým věcem, je to důležité pro 82 % z nich. Změnit obor by je přiměla zajímavější náplň práce a láká je práce v marketingu a ve vzdělávání. Mají také pozitivnější vztah k diverzitě (51 %), ale i k práci v IT (60 %). Více než třetina studentek si ale myslí, že práce v IT je hlavně pro muže (39 %).
Ženy na mateřské
Pro tři čtvrtiny žen na mateřské je důležité, aby měly v práci flexibilní pracovní dobu (76 %) a možnost zkráceného úvazku (77 %). Tuto možnost si s IT už nyní spojí 36 % žen, které se doma starají o dítě. Polovina z nich uvažuje o změně oboru své profese, třetina ale zvažuje vlastní podnikání.
Ženy nad 45 let
Tyto ženy jsou ve své práci stálé. Třetina z nich nikdy svou práci nezměnila a zhruba dvojnásobek si myslí, že jejich práce v budoucnu zůstane stejná. Chtěly by se ale dovzdělat v bezpečnosti na internetu (37 %) a v používání užitečných aplikací (19 %).
Kvantitativní výzkum, forma dotazování CAWI
Sběr dat 11. až 15. března 2022
1 000 lidí, reprezentativní vzorek online populace ČR.
Kvantitativní výzkum, forma dotazování CAWI
Sběr dat 1. až 5. dubna 2022
1 000 žen, reprezentativní vzorek online populace ČR.