Podklady pro tuto lekci si stáhni zde. Stažený ZIP rozbal u sebe na počítači a složku otevři v editoru VS Code.
Náhodná čísla
Náhodná čísla se nám mohou hodit právě v případech, kdy potřebujeme simulovat hod kostkou nebo náhodně vybírat prvky z pole. V počítačových hrách je spousta akcí založených právě na generování náhodného čísla z určitého intervalu. Většinou má každá hra nějaký svůj generátor těchto čísel. My budeme používat ten výchozí z JavaScriptového objektu Math.
Objekt Math obsahuje metody matematických funkcí pro i poměrně dost složité výpočty. My využijeme těch základních, protože nejsme na kurzu matematiky.
- Math.random() - vrátí náhodné číslo v intervalu od 0 (včetně) do 1 (bez)
- Math.floor() - bere jako argument číslo, které vrací zaokrouhlené dolů
- Math.ceil() - bere jako argument číslo, které vrací zaokrouhlené nahoru
- Math.round() - bere jako argument číslo, které vrací zaokrouhlené k nejbližšímu celému číslu
- Math.PI - hodnota konstanty π (zhruba 3.14159)
// Náhodné celé číslo z intervalu od X do Y
let nahodneCislo = Math.floor(Math.random() * (Y - X)) + X;
// Pokud chceme například číslo od 1 do 10
let nahodneCislo2 = Math.floor(Math.random() * 9) + 1;
// Od 7 do 134
let nahodneCislo3 = Math.floor(Math.random() * 127) + 7;
Kontrolní otázky
- Jak se jmenuje objekt s metodami pro matematické výpočty?
- Číslo z jakého intervalu nám vrací metoda random()?
- Kterou funkci použijeme při zaokrouhlování školních známek?
Baví Tě náš online kurz? Dej nám zpětnou vazbu, jak se Ti daří a co bychom případně měli zlepšit. Formulář najdeš tady. Děkujeme!